Elementy stylów regionalnych w architekturze domów jednorodzinnych
Powrót
do architektury regionalnej jest formą lepszego powiązania budynku z otoczeniem i tradycją architektoniczną terenu, na jakim dana
realizacja powstaje. Kontynuacja regionalizmów może wynikać z
potrzeby
indywidualnej inwestora,
ale może też być sposobem na podniesienie
atrakcyjności np. turystycznej danego obiektu.
Coraz większa jest również potrzeba przynależności do miejsca i zakorzenienia na danym terenie. Zarówno architekci tworzący
projekty
indywidualne, jak i pracownie projektów gotowych
coraz częściej sięgają więc po regionalne formy
architektoniczne po to, aby nadać tworzonym budynkom określony
powiązany z miejscem charakter, ale też je zindywidualizować.
Powrót do regionalizmów architektonicznych jest też bardzo żywy w
budownictwie
służącym celom turystycznym
– coraz więcej klientów ceni sobie wypoczynek w miejscu z duszą i co ciekawe, oczekiwania te dotyczą nie tylko agroturystyk czy
małych lokalnych pensjonatów, ale też dużych obiektów
hotelowych.
Do architektury regionalnej może nawiązać detal, wygląd elewacji, szczególny ornament, forma dachu czy też zastosowane materiały
Styl
regionalny w architekturzeStyl
architektoniczny to zestaw cech, którymi wyróżniają się
bryła budynku, elewacje, dach oraz detale.
Styl regionalny w architekturze ma zasięg jednego regionu
geograficznego lub kulturowego. Wiele cech stylu
regionalnego w architekturze wynika z tradycji estetycznych, jaki wyróżniają dany region, ale są też
takie, które są powiązane z warunkami geograficznymi na danym
terenie lub klimatem. Najbardziej żywotne regiony w Polsce pod
względem wyrazistości stylu architektonicznego to min. Podhale,
gdzie ze względu na dostępność budulca oraz dużą ilość opadów
prym wiodą budynki drewniane przekryte mocno stromymi dachami,
Żuławy,
które z potrzeby ochrony przed powodziami ukształtowały formę
budynku pocieniowego, Warmia i Mazury
wykorzystujące naturalny budulec ścian w postaci kamienia oraz
ceramiczną dachówkę jako pokrycia dachów czy Śląsk korzystający z dostępności do cegły jako podstawowego materiału na ściany
domu. Najbardziej rozpoznawalne stylowe elementy regionalne to
dachy – ich
kształty oraz pokrycie, a także materiały
wykończeniowe na elewacje. Te jednak elementy, które wywodzą się z określonych dla polskich
regionów swobodnie przenikają do innych – często granice się
zacierają. Typową dla
Pomorza i Dolnego Śląska elewację szachulcową można
spotkać również na Mazowszu, podobnie jak strome dachy góralskich
chat, które nie dziwią nikogo na Warmii czy Mazurach. Jednak dla
zachowania istoty stylu regionalnego ważne są detale. Ganki,
podcienia, ozdoby szczytu czy też okien decydują o uroku domów budowanych w zgodzie z rodzimą tradycją.
Ganek
– detal nadający klimat
Tradycyjne
budownictwo regionalne to w większości budownictwo wiejskie, gdzie
bardzo mocny był związek domu z otoczeniem. Architektura regionalna
ukształtowała wiele form stref
pośrednich
– są to werandy,
ganki
typowe dla szlacheckich dworków i dworów oraz podcienia
charakterystyczne dla chłopskich chat. Szczególną karierę zrobiły
właśnie ganki
– jako wyróżnik dworku stał się synonimem prestiżu,
przenikając do nawet ubogich domostw nieszlacheckich – chłopskich
czy mieszczańskich. Najczęściej ganek miał wysokość parteru i był wsparty na czterech kolumnach zestawionych symetrycznie parami. W domach chłopskich zamiast kolumn montowano często dwa słupy.
Ganki zyskiwały często formę zamkniętą i pełniły funkcję
zimnej sieni lub przeszklonej werandy. Dzisiaj także wraca się do
tych form ganku.
Uniwersalne
podcienia
Równie
inspirującym detalem są tradycyjne podcienia. W zależności od regionu kraju różnią się położeniem przy
ścianie zewnętrznej, głębokością, formą architektoniczną i konstrukcją. Najprostszy podcień powstaje przez wysunięcie
szczytu poddasza przed lico ściany szczytowej lub przez przedłużenie
okapu dachu nad wejściem od strony dłuższego boku. Może
być też wcięty w budynek w postaci wnęki.
Nad podcieniem mieści się pełnowartościowa przestrzeń
mieszkalna, natomiast pod podcieniem planuje się najczęściej
podest wejściowy lub taras.
Idealny dom to taki, który można nazwać nowoczesnym, ale jednocześnie czerpiący z architektury regionalnej
Ozdobne
szczyty
Tam,
gdzie chałupy wiejskie były usytuowane
szczytami do drogi,
dbano o ich efektowne wykończenie. Najczęściej były wysokie,
dlatego za pomocą układu deskowania lub cegieł wprowadzano podział
imitujący dwie lub nawet trzy kondygnacje. Dzisiaj ten zabieg
wykorzystuje się na domach kilkukondygnacyjnych – najczęściej w tych z poddaszem użytkowym. Z drewnianej architektury ludowej
wywodzą się także coraz popularniejsze charakterystyczne kształty
ozdobnych
wiązań szczytów dachów. Mogą to być stylizowane
pazdury,
czyli pionowe drewniane ozdoby w uproszczonym kształcie lilii,
tulipana lub w kształcie grotu czy krzyża. Mogą to być także
misternie wycinane wiatrownice i listwy. Drewniane elementy w formie
uproszczonej tworzące nastrój zadaszeń czy szczytów są obecne w domach nawiązujących do willowego podmiejskiego lub sanatoryjnego
stylu, pasują również do współczesnej prostej architektury .
Opaski
okienne i drzwiowe
Długą
tradycję ma także zdobienie okien i drzwi detalami mającymi
niekiedy swe źródło w konstrukcji domu. Są to m.in. nadproża –
często w formie łuku. Stosowano także drewniane nadokienniki w formie koronkowych zdobień lub wycinanek. Okna ozdabiano także
opaskami. Dzisiaj tego typu formy – najczęściej uproszczone
stosuje się, by powiększyć optycznie okna. Do detali, które w znaczący sposób wzmacniają obecność okna należą okiennice.
Dzięki nim okno jest bardziej widoczne na tle ściany. Najładniej
wyglądają kompozycje, w których okiennice mają kształt okna.zdjęcia: AdobeStock