Garaż na dwa auta
Garaż w domu jednorodzinnym rzadko jest wyłącznie miejscem, w którym nie ma nic poza stanowiskami dla aut. Aby był funkcjonalny, powinien zakładać również dodatkową przestrzeń
Nawet jeśli obecnie mamy tylko jeden samochód, to podczas
wyboru projektu domu, warto pomyśleć o przyszłości i zdecydować się na taki, w którym zaplanowano garaż na dwa auta – oczywiście jeśli mamy działkę o odpowiedniej powierzchni i finanse. Ponadto dodatkowe miejsce można wykorzystać
na zorganizowanie domowego warsztatu, przyda się także do przechowywania np.
sprzętu sportowego. Pamiętajmy, że decydując się na garaż dwustanowiskowy,
obydwa samochody muszą mieć zapewniony dojazd do niego oraz optymalną ilość przestrzeni,
by użytkowanie obiektu nie nastręczało problemów.
Garaż w dobrym miejscu
Najwygodniejszym i najbardziej praktycznym
rozwiązaniem jest ulokowanie garażu w bryle budynku. Wówczas mamy bezpośredni
dostęp do auta z wnętrza domu – np. łatwiej wypakujemy zakupy z bagażnika czy
przeniesiemy małe dziecko. Jeśli dodatkowo brama garażowa będzie sterowana
automatycznie, nie narażamy się na ewentualne opady deszczu, śniegu czy mróz na
dworze. Na taki garaż musimy zdecydować się na etapie projektu, aby architekt
mógł jak najkorzystniej połączyć go z budynkiem. Zdarza się jednak czasami, że z różnych przyczyn decydujemy się na wybudowanie garażu dwustanowiskowego wolno
stojącego. Jego umiejscowienie zależy wtedy od wielkości i kształtu posesji,
odległości do działek sąsiadów lub ulicy, zasad miejscowego planu
zagospodarowania, a także od naszego gustu i finansów. Jeśli garaż będzie stał
blisko domu, możemy oba budynki połączyć jakąś formą zadaszenia – podczas
deszczu pozwoli nam to komfortowo dotrzeć do garażu i z niego
Najczęściej bramę umieszcza się na wysokości 2,1-2,25 m
Optymalna długość Minimalna długość garażu to 5,5 m. Jeśli mamy taką możliwość, przedłużmy go
do 5,8 m. Dlaczego? Z myślą o przyszłości i naszym komforcie. Przeciętny
samochód ma długość 4,5 m, ale niektóre luksusowe limuzyny nawet 5,5 m. Gdy
mamy w planach na szczytowej ścianie ustawić regały o szerokości 60 cm, to musimy też o tyle wydłużyć pomieszczenie. Jego długość w takim przypadku
wyniosłaby ok. 6 m. Aby zapewnić wygodny dostęp do półek bez konieczności
wyprowadzania samochodu, to potrzebne jest kolejne 60-70 cm. Z obliczeń wynika,
że długość garażu z wygodną przestrzenią magazynową na ścianie to ok. 7 m.
Wygodna szerokośćRównież ten wymiar jest związany z wielkością samochodu. Szerokość auta
średniej wielkości to ok. 1,7 m. Do tego należy dodać jeszcze przestrzeń
niezbędną, aby swobodnie otworzyć drzwi i wsiąść czy wysiąść z samochodu oraz
niewielki odstęp od przeciwnej ściany. To bardzo ważne, gdy z garażu będą
korzystać rodzice z małymi dziećmi czy osoby niepełnosprawne. Prawdziwy komfort
zapewni pomieszczenie, w którym odległość od samochodu do ściany będzie wynosić
1,2 m – umożliwi nie tylko wygodnie parkowanie i korzystanie z garażu, ale
również pozwoli na umieszczenie w nim rowerów czy innego sprzętu. Z tego
wynika, że garaż dwustanowiskowy powinien mieć szerokość minimalną 5,8-6 m, a wygodna to 6,5-6,8 m. Jeśli oprócz samochodów będziemy w nim przechowywać
motocykl lub rowery, to trzeba przeznaczyć na nie dodatkowe 1,5 m.
Garaż wolno stojący powinien być dopasowany materiałowo i stylistycznie do domu. W przeciwnym przypadku na działce zapanuje prawdziwy chaos
Wysokość na miarę auta Zgodnie z przepisami minimalna wysokość garażu to 2,2 m, z ewentualnymi
miejscowymi obniżeniami przy podciągach czy przejściach instalacyjnych do
wysokości nie mniejszej niż 1,9 m. Najczęściej bramę umieszcza się na wysokości
2,1-2,25 m. Ta wielkość może okazać się niewystarczająca, jeśli będziemy chcieli
garażować samochód dostawczy. Wówczas trzeba doliczyć dodatkowe 30-50 cm.
Pamiętajmy także, że bramy uchylne po otwarciu zajmują część otworu wjazdowego.
Aby wysokie auto nie zahaczyło o nią, możemy zdecydować się np. na bramę
rozwieralną.
Ocieplona brama garażowa to konieczność, jeśli garaż wbudowany jest w bryłę budynku. Dzięki niej ciepło nie będzie uciekało z garażu i przylegających do niego pomieszczeń. Pozwala to na obniżenie rachunków za ogrzewanie
Jedna czy dwie bramy? W garażach dwustanowiskowych możemy zamontować dwie bramy pojedyncze lub
jedną podwójną. Niestety, żadne rozwiązanie nie jest idealne i to, jak będziemy
wjeżdżać do jego wnętrza zależy wyłącznie od nas. Biorąc pod uwagę finanse, to bardziej opłacalne będzie kupno jednej dużej bramy – nie musimy płacić za drugą
parę prowadnic i drugi napęd. Oczywiście napęd do bramy podwójnej musi mieć
większą moc, ale i tak będzie on tańszy niż kupno dwóch słabszych. Jedna duża
brama to również mniejszy koszt montażu, gdyż wykonawcy liczą za sztukę, a nie
za łączną powierzchnię bramy. Brama podwójna wypada także lepiej, jeśli
porównamy łatwość wjeżdżania do garażu – po jej otwarciu mamy wygodny, szeroki
wjazd. Jest jednak ona cięższa, więc jej otwieranie trwa znacznie dłużej niż
pojedynczej. Ponadto, gdy zabraknie prądu, ręczna obsługa takiej bramy jest
sporym wysiłkiem, dużo większym niż pojedynczej. Natomiast decydując się na
dwie pojedyncze, w przypadku awarii jednej bramy, mamy możliwość wydostania się z pomieszczenia drugą. Aby z garażu umieszczonego w bryle domu nie uciekało
ciepło, powinniśmy wybrać ocieploną bramę. Która będzie lepsza? Z jednej strony
bardziej opłacalna jest dobrze ocieplona brama podwójna. Nie ma słupka pośrodku
otworu wjazdowego i jest tylko jedna ościeżnica, czyli ma mniej miejsc, które
mogłyby stać się mostkami termicznymi. Jednak z drugiej strony, gdy otwieramy
szeroką bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza
niż przez model pojedynczy. W przypadku dwóch bram pojedynczych przy wyjeździe z garażu otwieramy tylko „pół ściany”. Ograniczamy w ten sposób straty ciepła,
ponadto nie prezentujemy całej zawartości naszego garażu sąsiadom.
Segmentowa, rolowana czy uchylna? Kupując bramę garażową do wyboru mamy segmentowe, rolowane lub uchylne.
Pamiętajmy jednak, że modele uchylne nie mają dobrej izolacji cieplnej i polecane są raczej do garaży
nieocieplanych. Ich minusem jest także to, że kiedy wjeżdżamy do garażu,
otwiera się cała przestrzeń i tym samym pomieszczenie szybko wychładza. Ten
model wymaga również pozostawienia odpowiednio dużo przestrzeni na podjeździe.
Potrzebne jest też miejsce w samym garażu, a dokładnie w nadprożu, aby skrzydło
swobodnie poruszało się po prowadnicach. Dużo praktyczniejsze od bram uchylnych są modele segmentowe – otwierają się od dołu, a więc ucieka mniej ciepła z garażu. Są odporne na działanie warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek podnoszących ich walory użytkowe. Segmenty
poruszają się w pionowych prowadnicach i są chowane pod stropem, nie jest więc
potrzebne miejsce przed garażem, pozostawiają też go sporo wewnątrz. Zaletą
modeli segmentowych jest również możliwość dopasowania ich do garaży z półokrągłym, łukowym czy skośnym otworem na bramę. Na rynku dostępne są również
bramy rolowane. Zbudowane są podobnie jak rolety osłaniające okna – z paneli z blachy aluminiowej zachodzących na siebie podczas zamykania. Mogą się otwierać
do góry lub na bok. Płaszcz rolety nawija się na bęben schowany w skrzynce
zamocowanej na ścianie lub suficie. Bramy segmentowe i rolowane sprzedawane są w wersjach ocieplanych lub nieocieplanych i zamontowanych nie da się już
ocieplić.
Brama wyposażona w automatyczny napęd zapewnia komfortowy i bezpieczny wjazd do garażu
Wielkość
garażu a brama Wielkość garażu dwustanowiskowego uzależniona jest od tego,
czy projekt przewiduje jedną, czy dwie bramy garażowe. Przy zastosowaniu jednej
minimalna szerokość pomieszczenia o wymiarach 6 x 6 m wynosi 5 m. Nie zaleca
się stosowania węższych bram (w przypadku bramy pojedynczej), gdyż nie zapewni
ona wygodnego i bezpiecznego wyjazdu z garażu tyłem dla przeciętnego kierowcy. W przypadku dwóch bram o szerokości 2,5 m każda, szerokość garażu to 7-8 m.
Należy przy tym pamiętać o odpowiednich odległościach między bramami i między
ścianą a bramą, aby korzystanie z garażu było komfortowe.
Co mówią
przepisy Przepisy określają minimalne wymiary na stanowisko samochodu –
jest to 2,3 x 5 m. W przypadku podwójnego garażu musimy te wymiary pomnożyć
oczywiście przez 2 i dołożyć jeszcze 1,2-1,5 m. Pozwoli to na swobodne
zaparkowanie dwóch aut i poruszanie się w pomieszczeniu, przechowywanie
akcesoriów oraz umieszczenie regałów czy umywalki.