Pracuj bezpiecznie część 2 - Chronimy ciało
Chronimy ciało
PROFIX - Pracuj bezpiecznie część 2 - Chronimy ciało
Noszenie odzieży roboczej i ochronnej konieczne jest z kilku
powodów. Pierwszy to minimalizacja sytuacji, w których dochodzi do skaleczenia,
otarcia. Drugi, ochrona przed zabrudzeniami w trakcie wykonywania pracy. A trzeci to zachowanie zasad higieny pracy (dotyczy to niektórych gałęzi
przemysłu - np. przetwórstwa spożywczego). W myśl przypisów BHP obowiązek
zapewnienia odzieży ochronnej i roboczej spoczywa na pracodawcy. Te kwestie
reguluje prawo pracy i wymusza na pracodawcy poniesienie dodatkowych kosztów
związanych z zatrudnianiem pracowników.
Koszt, który jest inwestycją
Obowiązek noszenia przez pracowników ubrań roboczych może
mieć jednak zdecydowanie jaśniejszą stronę. Mianowicie kiedy podejdziemy do
niego jako znakomitego nośnika wizerunku przedsiębiorstwa, czyli ważnego
elementu identyfikacji wizualnej firmy. Grupa osób jednolicie ubrana, w stroje z w komponowaną nazwą firmy, logotypem - to skuteczna forma reklamy. Jest ona
tym skuteczniejsza im ubrania, w które wyposażeni są pracownicy lepiej się
prezentują. Oczywiście, prezencja to jedno, a drugie to jakość wykonania i trwałość ubrań. Kiedy uda się te czynniki pogodzić okaże się, że inwestycja w dobrej jakości bluzy, spodnie, kurtki robocze i ochronne to dobrze wydane
pieniądze. Wierzchnia odzież robocza to doskonały sposób na wyróżnienie się z tłumu usługodawców, zaznaczenie swojej odrębności, wzmocnienie identyfikacji
człowieka z firmą czy pokazanie jedności załogi. Specjaliści od marketingu są zgodni - ubiór pracowników to niezwykle ważny element budowania wizerunku
firmy. Wiąże się on ściśle z pierwszym wrażeniem, które kształtuje się w dużej
mierze poprzez zmysł wzroku.
Czytamy etykiety
Krój, kolorystyka to widoczne od razu cechy, które różnicują
modele ubrań roboczych dostępnych na rynku. Decydując się na wybór konkretnego
modelu warto zapoznać się z informacjami umieszczonymi na etykiecie. Oprócz
nazwy producenta, powinniśmy tam znaleźć kilka bardzo istotnych informacji.
Pierwszą z nich jest oznaczenie kategorii bezpieczeństwa, czyli potwierdzenie
spełnienia norm, które pozwalają zakwalifikować dany produkt do grupy ubrań
ochronnych. Inną ważną informacją jest gramatura materiału i rodzaj materiału, z jakiego uszyto dany produkt.
Bluzy, spodnie, ogrodniczki
Większość bluz i spodni roboczych dostępnych obecnie na
rynku uszyta jest z materiału składającego się z 35% bawełny i 65% poliestru.
Takie proporcje zapewniają dużą wytrzymałość tkaniny i dobre właściwości w zakresie przepuszczalności powietrza.
Wśród wielu dostępnych modeli warto zwrócić uwagę na te zawierające praktyczne udogodnienia, których zastosowanie zdecydowanie
podnosi komfort użytkowania. Tak jest na przykład w przypadku bluz i spodni
ochronnych Lahti Pro model L40401, L40501, L40601. Na pierwszy rzut oka widać,
że modele te różnią się od klasycznych ubrań roboczych - kolorystyką. Ciepła
beżowa barwa nadaje kompletowi nowoczesny, modny charakter. Jednak nie to jest
najważniejsze. Opisywane modele są wykonane z bawełny o gramaturze 270 g/m2.
Mają niską przewodność cieplną – latem chronią skórę przed gorącem, a zimą
zachowują ciepłotę ciała. Jeśli chodzi o ważne z punktu widzenia użytkownika
cechy poszczególnych rodzajów bluz i spodni roboczych obok rodzaju materiału
warto zwrócić uwagę, czy dany model posiada np. wzmocnienia w newralgicznych
miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia. Czy zastosowano dodatkowe
przeszycia - podwójny, potrójny szew. Na samym końcu warto też sprawdzić liczbę
kieszeni oraz dodatkowe zapinki, taśmy służące do przenoszenia narzędzi lub
drobiazgów.
Polary znakomity - nośnik reklamowy
Jeśli myślimy o wykorzystaniu ubioru pracowników, jako
nośnika informacji reklamowej to nie może być innego wyboru, jak wyposażenie
ich w bluzy polarowe. W szerokiej ofercie wzorów, fasonów i kolorów na pewno
znajdziemy takie, które będą najlepiej odpowiadać profilowi działalności. Polar to dzianina wykonana z tworzyw sztucznych. Splot tysięcy włókien sprawia, że
zapewnia on właściwą termoizolację nawet w ekstremalnych warunkach. Każdy polar
składa się z warstwy wewnętrznej, która pochłania wytwarzane przez ciało
ciepło, warstwy pośredniej, która wypycha je na zewnątrz i warstwy zewnętrznej,
która jest odporna na uszkodzenia, oddychająca i ocieplająca. Polary znakomicie
nadają się do tzw. logowania - czyli naniesienia na nie treści reklamowych,
takich jak chociażby nazwa, czy logotyp firmy. Czołowi producenci odzieży
ochronnej i roboczej świadczą już tego typu usługi. Można zamówić nadruk już na
kilku sztukach odzieży.
Odzież ostrzegawcza
W przypadku tego typu odzieży warto zwrócić uwagę na takie
aspekty jak chociażby klasa widoczności (jest zależna od powierzchni użytego
materiału odblaskowego i pasów odblaskowych - im ta powierzchnia większa tym
klasa wyższa), skład meteriałowy (wyższa zawartość bawełny, niższa poliestru -
tym lepsze dopasowanie do temperatury otoczenia), wzmocnienia, liczbę kieszeni,
wodoszczelne szwy i zakres regulacji pozwalający na lepsze dopasowanie ubioru
do sylwetki.
Warto być na bieżąco
Tematyka odzieży roboczej i ochronnej jest obszerna. W tym
artykule omówiliśmy zagadnienie bardzo przekrojowo. Zabrakło w nim m.in.
informacji o coraz bardziej popularnych kurtkach soft-shell, bieliźnie
termicznej, chustach wielofunkcyjnych, płaszczach przeciwdeszczowych, czy
kamizelkach ostrzegawczych. Wszystkich zainteresowanych ciekawym wzornictwem
pozostaje odesłać do katalogów produktowych uznanych producentów. Tam w czytelny sposób opisane są zalety poszczególnych modeli. Dzięki tym
wydawnictwom, skompletowanie modnej, trwałej odzieży dla pracowników jest
proste. W przypadku niektórych producentów można od razu skorzystać z usługi
logowania - znaczy nanieść na wybrane części garderoby nazwę firmy, logotyp,
czy hasło reklamowe. Taką ciekawą usługę świadczy właściciel marki Lahti Pro -
warszawska firma Profix.